Slovenske Železnice, czyli Koleje Słoweńskie podpisały umowę na zakup 20 nowych wagonów pasażerskich do przewozów międzynarodowych. Zakup w ramach innej umowy dotyczy także 4 nowych lokomotyw wielosystemowych umożliwiających obsługę ośmiu krajów.
Slovenske Železnice kontynuują proces odmładzania taboru. Podpisano właśnie umowę na dostawy 20 nowych wagonów pasażerskich, które będą wykorzystywane do krajowych i międzynarodowych przewozów pasażerskich. Kontrakt otrzymała firma Magyar Vagon. Drugą umowę – z Siemensem – podpisano na zakup czterech nowych interoperacyjnych lokomotyw elektrycznych Vectron, przeznaczonych do prowadzenia międzynarodowych pociągów pasażerskich. Lokomotywy zostaną wyposażone w najnowocześniejszy system bezpieczeństwa ETCS Baseline 3 i umożliwią eksploatację w ośmiu krajach (Słowenia, Austria, Chorwacja, Węgry, Serbia, Niemcy, Czechy i Włochy, aż po Triest), co będzie wiązało się z brakiem konieczności zmiany lokomotyw w składzie na granicy. Prędkość maksymalna ma wynieść 200 km/h, co umożliwi szybsze i sprawniejsze połączenia między krajami.
Nowy tabor ma podnieść konkurencyjność Kolei Słoweńskich w transporcie międzynarodowym, co ma zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei. Jak podkreślają kolejarze, szczególną uwagę poświęcono dostępności. Wagony zaoferują trzy miejsca dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, miejsce na 12 rowerów, punkt informacyjny oraz strefę bistro ze stolikami. Wszystkie wagony będą również dostosowane do potrzeb osób niedowidzących, niewidomych i niedosłyszących. – Nowe wagony będą kompatybilne z istniejącymi, będziemy mogli zapewnić co najmniej jeden wagon wielofunkcyjny z platformą dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej w pociągach kursujących jako klasyczny skład – podkreślają Slovenske Železnice. Nowe wagony osobowe będą przystosowane do obsługi połączeń w kilku krajach europejskich (Słowenia, Chorwacja, Węgry, Austria, Niemcy, Serbia, Czechy, Słowacja).
15 wagonów pasażerskich i 5 wagonów wielofunkcyjnych również ma zostać dostosowanych do podróży z prędkością do 200 km/h. Wagony będą klimatyzowane, wyposażone w nowoczesne fotele zapewniające komfortową podróż na dłuższych dystansach, z dostępem do Wi-Fi, systemem informacji pasażerskiej, wyświetlaczami LED, systemem rezerwacji oraz gniazdkami i złączami USB-A/USB-C przy każdym fotelu. Zainstalowany zostanie również system zliczania pasażerów oraz wyświetlacz w czasie rzeczywistym zajętości miejsc siedzących, miejsc na rowery i wózki inwalidzkie.
– Jestem niezmiernie zadowolony, że podpisaliśmy dziś umowę na zakup czterech nowych lokomotyw i dwudziestu nowoczesnych wagonów pasażerskich. Ten krok jest dla nas niezwykle ważny, ponieważ mamy jasno określone cele – stać się głównym punktem przesiadkowym w transporcie międzynarodowym między Europą Południowo-Wschodnią a Europą Zachodnią i Północną. Dzięki nowemu taborowi będziemy jeszcze bardziej konkurencyjni w transporcie międzynarodowym, a w nadchodzących latach planujemy również nową inwestycję w 45 nowych pociągów, które będą kursować według zaktualizowanych i ulepszonych rozkładów jazdy – przekazał Miha Butara, dyrektor Slovenskich Železnic.
– Nie ulepszamy publicznego transportu pasażerskiego obietnicami, ale inwestycjami. Już teraz przekazujemy ok. 126 milionów euro z Funduszu Klimatycznego na nowe składy pociągów Stadler, a dodatkowo przeznaczamy 43 miliony euro na pociągi międzynarodowe – na lokomotywy i wagony – aby połączenia transgraniczne były szybsze, bardziej niezawodne i konkurencyjne. Jednocześnie modernizujemy sieć kolejową na liniach korytarzowych i regionalnych, udoskonalamy rozwiązania cyfrowe i przygotowujemy przepisy dotyczące bardziej dostępnej infrastruktury. Nasz cel jest prosty: więcej osób w publicznym transporcie pasażerskim, niższe koszty mobilności i mniejsza presja na środowisko – powiedział natomiast Bojan Kumer, minister środowiska, klimatu i energii w Słowenii.
Zakupy będą dofinansowane w ramach Funduszu na rzecz Zmian Klimatu. Dofinansowanie wyniesie 43,92 mln euro. Łączna wartość inwestycji w nowy tabor to 97,717 mln euro, z czego kontrakt na wagony wynosi to 71,86 mln euro, a na lokomotywy – 25,86 mln euro. Dostawa nowych wagonów planowana od czerwca do października 2028 r., a dostawa lokomotyw – na okres od kwietnia do maja 2027 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.